Mellan den 10:e-13:e April 2025 hölls den svenska Astronomiolympiaden Junior finalen. Topp 15 bäst presterande deltagande elever på kval provet fick chansen att nu delta i finallägret för Astronomiolympiaden Jr. 2025, för att se vem som kommer få chansen att representera Sverige i IOAA Jr 2025 i Romänien. Såhär var finallägret för Astronomiolympiaden Jr. 2025:
Jag fick chansen att delta på Astronomiolympiaden Jr i Göteborg, vilket var typ det bästa lägret jag varit på hittills!! (Vilket säger en del, då har jag ändå varit på flera läger innan).
Vi började på torsdagen med intro och fika på Göteborgs Universitet, och redan första kvällen märkte man hur intressanta alla var. Jag vet att nästan alla säger det, men det bästa med hela lägret var faktiskt människorna. Alla där var fett coola och lika intresserade av astronomi som jag själv, vilket är någonting jag nästan aldrig stöter på annars! Vanligtvis måste man förklara varför man tycker det är kul att läsa om stjärnor och galaxer frivilligt, men här var det helt normalt.
På fredagen åkte vi till Onsala observatorium, vilket var sjukt häftigt. Men innan vi fick gå in behövde alla lämna in sina telefoner, vilket först kändes lite jobbigt i början, men det gjorde faktiskt att man fokuserade mer på själva besöket och inte bara spelade Balatro… Bilder på Onsala gör det inte rättvisa – radioteleskopen där såg mycket mer imponerande ut i verkligheten!
Vi hade massa föreläsningar också, bland annat om banmekanik, stjärnfysik, galaxer, kosmologi och observationell astronomi. Det var ganska intensivt ibland men också väldigt roligt. Omar hade dessutom en mycket oortodox härledning av Pythagoras sats som jag fortfarande inte riktigt vet om den var genialisk eller fullständigt galen. Oavsett vad, så var vi fastklistrade genom hela.
En annan sak som var väldigt kul var att vi egentligen skulle sova vid typ 21–22, men flera av oss satt uppe längre och räknade matte tillsammans istället. Det var genuint en av de mysigaste delarna av lägret. Typ alla satt med papper överallt och försökte lösa uppgifter tillsammans medan någon långsamt tappade det över en trigonometriuppgift (vi är trots allt högstadieelever).
På söndagen var det dags för finalprovet!!! Jag tycker det gick okej… kanske inte fantastiskt, men inte katastrof heller. Oavsett resultat var hela upplevelsen superpositiv och jag är verkligen glad att jag fick vara med. Jag hoppas att jag kan prestera ännu bättre nästa år, och kvala internationellt!!
Jag kommer definitivt sakna alla människor därifrån, och jag hoppas verkligen att vi ses igen på fler astronomiläger framöver!
/Ellen Hüttner, deltagare på finallägret för Astronomiolympiaden Jr. 2025






