Astronomiolympiaden 2025 – Såhär var finalen!

Mellan den 2:a-6:e Maj anordnades Astronomiolympiadens finalläger för de 15 gymnasieelever som presterat bäst på det öppna kvalprovet tidigare under året. Syftet med finallägret är att de deltagande eleverna ska utöver att träffa likasinnade även få möjlighet att tränas inom tävlingsastronomi för att därefter göra ett ytterligare finalprov som utser vilka som ska representera Sverige i den internationella astronomiolympiaden, IOAA 2025.

På tåget upp mot Göteborg satt jag spänd på att se vad som väntade under den kommande veckan. Astronomi och rymden har alltid varit ett stort intresse för mig och nu skulle jag få chansen att lära mig mer om just detta, fast nu på en kompetitiv nivå.

Dagarna i Göteborg började på samma vis, med en rejäl och lyxig hotellfrukost på Hotel Curiosa. Efter att man ätit sig mätt på frallor, pannkakor och bakelser blev det snart därefter dags att röra sig mot Chalmers där vi hade våra föreläsningar. Att ta sig från hotellet till föreläsningssalen var en daglig utmaning då man stod inför att bestiga en backe på cirka 50 höjdmeter. Så väl i salen inför dagens första pass, satt man med håll och ångrade att man tog den där sista pannkakorna med sylt från frukostbuffén.

De olika föreläsningspassen omfattade ämnen som orbitalmekanik, observationell astronomi, och statistik. Efter varje pass fanns det räknetid att smälta de omfattande fälten som man nyss introducerats till. Vid dessa pass såg jag det som att den tävlingsinriktade miljön löstes upp och folk hjälpte istället varandra att förstå de olika koncepten. Vi löste uppgifter och knäckte svåra problem, och vi gjorde det tillsammans. Astronomiolympiaden är en individuell tävling, men det innebär inte att man inte lär sig tillsammans och kan ta hjälp av varandra.

Programmet bröts med jämna mellanrum upp med mängder av fika men också av lunchpauser och middag. Dessa tillfällen blev andrum från den ständigt teoretiskt krävande nivån av programmet där vi deltagare kunde socialisera och släppa astronomin ett tag. Det fanns tid för promenader, sällskapsspel men självklart också mycket skratt. När man väl kom tillbaka till nästa föreläsningspass eller beräkningspass så var man mentalt uppfräschad och redo för att fokusera igen.

En av kvällarna avslutades med att vi deltagare fick inträde på Liseberg någon timme innan deras stängning. Som självklara astronomaspiranter slängde vi oss mot möjligheten att sätta oss i tyngdlöshet och testa höga g-krafter.

Avslutande ord om finmiddagen och finalprovet:

/Henrik Waldeck – Deltagare på finallägret 2025