Elevförbundets första Konferens – Såhär var Konferensen 2025

Över luciahelgen 2025 höll Astronomisk Ungdoms Elevförbund i en konferens för dess förtroendevalda med tema elevinflytande, i syfte att ge representanter för skolföreningar verktyg och kunskap att påverka sin skola för att bättre kunna sprida naturvetenskapligt intresse. Det blev en intresseväckande och lärorik helg med massor av spännande föreläsningar och workshops. Såhär var Elevförbundets första konferens:

Fredagen inleddes med drop in-ankomst och mingel på Spira Teoretiska där vi skulle bo de kommande dagarna. Därefter gavs ett formellt välkomnande av föreningsutvecklare Dani Zuhair samt förbundsordförande Dino Palic, varpå en god middag serverades innan vi skulle gå och lägga oss för att ladda upp inför vad som väntade på oss under helgen.

Lördagen började på AU:s kansli med vad som enligt mig blev höjdpunkten på hela konferensen – Inspirationsföreläsning av självaste Magnus Ehinger! Han berättade om hur han jobbar för att väcka intresse och fritidsengagemang inom kemi bland gymnasieelever, till exempel hans roll i Spykens Kemiklubb, som lyckats med sjukt häftiga självständiga experiment under Ehingers handledning. Dessutom berättade han förstås om uppkomsten av hans berömda Youtube-kanal och hemsida och hur något som började som ett hobbyprojekt blev till det imperium av kemi- och biologiresurser som det är idag. Allt det här fångade han ur en vinkel av elevengagemang och vikten av naturvetenskapliga skolföreningar, och ramade in det hela med en rad användbara tips för alla föreningsangagerade i rummet.

Efter lunch väntade ännu en inspirationsföreläsning av den legendariska Jenny Jansson, lärarambassadör på ESERO Sverige. Jenny berättade om sitt liv och sin resa som både lärare och rymdnörd, samt om initiativet Run Together With Astronauts. Det är ett sjukt coolt projekt där elever från skolor i flera nordiska länder deltar i ett evenemang där fysisk aktivitet kombineras med lärande om rymden. Själva loppet direktsändes live med Marcus Wandt så att skolor från hela norden kunde delta parallellt. Detta initiativ visade på hur man kan påverka sitt utbildningsinnehåll och hur skolan som bäst kan stötta framväxten av STEM-intresse bland barn och unga.

Under resten av eftermiddagen hölls föreläsningar, workshops och panelsamtal om elevinflytande av två av konferensens arrangörer: Amelie Johnsson och Henrik Waldeck. Personligen tycker jag att höjdpunkterna var workshopen, där man fick en case study av olika scenarion med diskussion om hur man genom elevinflytande kan gå tillväga för att lösa det givna problemet. Dessutom var panelsamtalet ett riktigt kul upplägg, där de deltagande fick komma upp och vara med i panelen samt ställa frågor till varandra.

Kvällen avrundades med en stor finmiddag i Magnethuset där det serverades julbord. Det sjöngs många klassiker ur AU:s sånghäfte och det blev dessutom en hel del spex, exempelvis ett luciatåg. När efterrätten var uppäten begav sig konferensdeltagarna hem till Spira Teoretiska för att äntligen få sömn efter en lång och händelserik dag. Morgonen efter samlades vi återigen på kansliet för fler föreläsningar och workshoptid, med en avslutande presentation av allas lösningar på case-problemen. Dessutom fick vi en Q&A av elevförbundets förbundsstyrelse, som var mycket givande för att få ett ansikte på vilka som leder föreningen.

Klockan fyra på söndag eftermiddag hölls en avslutningespresentation och därefter var EF-konferensen 2025 sorgligt nog slut. Jag kommer att sakna EF-konferensen och ta med mig mycket som jag lärt mig, kommer garanterat nästa år igen!

Ad Astra et Ultra!

/Astrid Axlind, förtroendevald representant för POLARIS